Wat zijn ICO’s?

ICO (initial coin offering) is vergelijkbaar met een IPO (initial public offering) op de beurs. Een IPO is de eerste keer dat een bedrijf zijn aandelen te koop aanbiedt voor het publiek via de beurs. Voordat een cryptovaluta op de markt wordt gebracht, wordt het een ICO genoemd. In deze fase krijgen handelaars en geïnteresseerden de mogelijkheid om de crypto te kopen voordat deze beschikbaar komt om te verhandelen.

Onderzoek doen naar ICO’s

Het is met klem aan te raden een gedegen onderzoek te doen naar ICO’s. Ga altijd op zoek naar de whitepaper van het project, voordat je ergens in investeert. Wees slim, ga diep in op het echte doel van de valuta, zodat je goed beslagen ten ijs komt en niet voor verrassingen komt te staan.

Het grootste deel van de officiële websites heeft een zogenaamde teampagina. Daarop staan meestal de namen van werknemers, hun rol, een link naar hun LinkedIn pagina etc. Bekijk deze pagina goed en let daarbij op de ervaring van de teamleden; hebben zij andere grote corporates gewerkt, of zijn ze enkel werkzaam geweest bij kleine start-ups? ICO’s zijn niet gereguleerd en dus kan iedereen erin investeren. In dit artikel van de Cointelegraph wordt ervoor gewaarschuwd, dat zo’n 80% van de ICO’s in 2017 scam bleek te zijn. Je kunt dus niet voorzichtig genoeg zijn!

De volgende stap in je onderzoek is om je in te lezen in hoe het bedrijf verwacht hun doelen te bereiken. Heeft het bedrijf een geloofwaardige roadmap, boeken ze vooruitgang? Waar staan ze nu en waar willen ze naartoe? Is het een (te)veelbelovend verhaal? Beantwoord deze vragen voor jezelf;  het is cruciaal voor je onderzoek.

Loopt het bedrijf daadwerkelijk goed, of verkopen ze je een droom? Is het bedrijf al eerder in de problemen geweest? Hebben ze deze problemen snel overwonnen? Zoek op Google naar reviews en nieuwsartikelen over het bedrijf.

Zie alles in perspectief

Zorg dat je altijd een realistisch beeld van het bedrijf houdt, ondanks de mooie verhalen of beloftes die het bedrijf je doet. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van Harry Redknapp. Een voormalig voetbalmanager die openlijk praat over cryptocurrency. Hij lijkt voldoende kennis van zaken te hebben, maar het is ook lastig om te zeggen of hij gekwalificeerd is om dit soort adviezen te geven. Overigens gaf hij aan niet betaald te zijn voor deze tweet.

Twitterbericht van Harry Redknapp

De volgende stap is het onderzoeken naar partnerships. Heeft het bedrijf grote belangstelling van andere bedrijven? Neemt het  deel aan technische conferenties? Dit soort conferenties zijn erg belangrijk voor bedrijven die serieus genomen willen worden. Deze conferenties zijn voor hen een mooi podium om zichzelf te presenteren en een gerespecteerde bekende naam op te bouwen.

Tot slot kun je de cryptomunt onderzoeken op de user-case. Wat is het nut van de cryptomunt als jij die zou kopen? Ontvang je daarnaast nog specifieke privileges of andere extra’s?