Kennisbank

Phishing

Tijdens het controleren van uw e-mail ontvangt u een bericht van de bank. Na het openen van de (phishing) mail staat er dat uw account in gevaar kan komen en een link kan bevatten om uw privégegevens in te voeren. Voor u lijkt de mail van de bank correct, het logo en de contactgegevens kloppen. Echter, deze e-mail is niet verstuurd door de bank, maar door cybercriminelen die gebruik maken van phishing.

Wat is phishing?

Phishing is wanneer oplichters u bedriegen om persoonlijke en financiële informatie te verkrijgen. Cybercriminelen doen zich voor als een legitieme bron. De betekenis kan worden afgeleid van vissers, die vis lokken met aas. Het is een vorm van internetfraude. Vaak bouwen deze internetcriminelen hele webpagina’s en login pop-ups na, authentiek aan banken of vertrouwelijke instanties. Het lijken op soortgelijke website met als doel om direct uw vertrouwen te winnen.

In sommige gevallen kan een cybercrimineel e-mail malware op een computer installeren, zonder de gebruikersnaam en bijbehorend wachtwoord te weten. Zodra cybercriminelen uw inloggegevens hebben, kunnen zij wachtwoorden wijzigen en geld stelen.

Phishing herkennen en voorkomen

Er zijn veel manieren om een ​​mogelijke phishing-e-mail te herkennen en te voorkomen. Banken zullen nooit e-mails versturen en vragen om uw privégegevens te wijzigen. Wanneer u een phishing mail heeft geopend op uw computer of telefoon, kunt u deze mogelijk herkennen aan spelfouten en slechte grammatica. Als u een e-mail ontvangt, kunt u deze het beste negeren, markeren als spam en melden bij de politie. Daarnaast kunt u ook anti-spamfilters gebruiken om deze e-mails volledig te vermijden. Zorg altijd voor de nieuwste software voor internet- en e-mailbeveiliging op de computer en telefoon.